tisdag 2 februari 2016

Var är jag? Vart är jag på väg?

Som i en liten låda...
Fattigbonddräng vaknar och försöker lista ut var han är. Funderingarna går mot matsal? eller kanske är det ett kök. Men vänta lite det sitter en tv på väggen det måste vara tv rummet! Men vad gör datorn på bordet och pärmar runt omkring den, kanske är jag på kontoret. Varför har jag en säng att sova i på kontoret då? Är jag i sovrummet trotts allt. Sedan kommer insikten att det är samma rum allt ihop.
Skulle nog kunna bo litet även i framtiden, men inte så här pyttelitet. Lagom är bäst, och dessutom vill jag gärna få in sambon också..... Man kanske kan slå ihop två lådor med varandra? Men det värsta är väl också att det är en månadskostnad som skulle räcka tre-fyra månader i Fattigbonddrängs vanliga boende. Det svider i en snålekonomisk själ.

Det största praktiska problemet har jag upptäckt finns i samband med försök till att tvätta sig i tvättstället på toaletten/tvättstugan/duschen. Det är litet för att vara litet och sitter så tätt mot väggen att det är helt omöjligt att använda sig av för att rengöra Fattigbonddräng mer än till handtvätt och tandborstning utan att skvätta ner allt omkring sig och golvet runt om. En snabbare och effektiva rengöring får bli dusch även om det egentligen bara skulle rengöras lite under armhålorna.Tidvinsten ligger i att undvika efterarbetet.  Även hjälm kan vara att rekommendera under tandborstning då det hela tiden glöms bort att lägga huvudet på sned för annars slår man i väggen med pannan när man sköljer eller spottar ut.
Lådans kök saknar dessutom riktig ugn, Mikro finns  men det är inte så roligt att laga mat i mikro. Men spishällen har begåvats med hela två stycken plattor, så det går utmärkt att laga mat med stereosmak.

Vart är Fattigbonddräng på väg? Just nu vill han bara hem till sambon fortare än bråttom. Men det beror inte så mycket på boendet, så förmodligen något helt annat. Skulle förmodligen ha följt magkänslan och vänt flådbilen och kört hem redan i söndags som den vekling man är.......även om det hade satt nya kollegor och  arbetsgivaren i en besvärlig situation. Och det är ju inte ok, som är statsministerns favorit uttryck.

Funderar på att sätta bandspelaren på rew och backa bandet en bit...och om man samtidigt blir lite yngre på kuppen så kan jag spola bak en extra bit till eller två. Kanske är det snabbspolning framåt som är lösningen på problemet, även om det inte går att sätta fingret på vad det är. Gissar på många olika saker som samverkar på ett negativt sätt just nu.....

Inte ens aktier känns intressant, vilket är mycket märkligt. Månadspengen finns på kontot men ingen köplust infinner sig...
//Fattigbonddräng

10 kommentarer:

  1. Det låter inget kul. Jag har själv jobbat en hel del ute i obygden och bott på hotell på egen hand och då börjar lätt tankarna vandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tungsinnet tar överhanden... men tror jag vet vad det beror på nu.
      kulturkrocken var brutal, kommer nog ett inlägg om detta.

      Radera
  2. Vad är problemet mannen! Kan du inte utveckla lite så kanske det känns bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onkel Tom.
      Se svar ovan, kommer inlägg om det bara jag lyckas hålla arbetsgivare och mig själv anonyma

      Radera
  3. Storleken får mig att tänka på ett korridorsrum men de har i alla fall gemensamma utrymmen. Dina gemensamma utrymmmen är med älgarna ute i skogen kan jag tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel
      Har inte sett några älgar än, men det vore trevlig om de hälsade på. Jag tror det blir roligare när kvällarna blir ljusare och man kan ge sig ut i omgivningarna på upptäcktsfärd.
      Det blir lätt lite instängt.

      Radera
  4. Situationen låter dräglig om den är temporär, kanske rentav nyttig. Men permanent kan du ju inte ha det så där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror du har rätt. Så här efter några dagars analys av situationen så så inser jag
      kanske vad som är orsak och verkan. Komma från ett eget företagande till en politiskt styrd verksamhet med bromsolja i varenda led av beslutsfattande i organisationen är frustrerande..... Riktigt nyttig erfarenhet av "alla ska med, men ingen vågar bestämma"

      Radera
  5. Usch, du låter som ett fångat djur :(
    Börjar du inte trivas får du tänka om, det är inte värt att slösa sin dyrbara tid på saker man mår dåligt av.
    Och vad är grejen med arbetsgivaren? Det kan du nog få fram utan att tumma på anonymiteten.

    SvaraRadera
  6. Hej snålcoachen.
    Inte då, det finns rätt så många djur där Fattigbonddräng tillbringar sin arbetstid. Dessa djur lever i fångenskap även om vi vill ge de så stor frihet och naturligt leverne som det bara är möjligt. Även om Fattigbonddräng gör tappra försök att pratar med dem, oftast medelst härmning så är väl resultatet inte helt lyckat, så hur jag än försöker låter jag inte som ett fångat djur :) Men det hade varit väldigt praktiskt.
    Dessutom har jag satt mig i denna situation helt frivilligt och av nyfikenhet. denna vecka har det dessutom börjat hända en hel del... Någon nybörjare på arbetsplatsen har kommit med synpunkter, idéer och förslag m.m. och det var nog ovanligt och oväntat men nyttigt tror jag. Detta kan nog bli bra, eller åtminstone intressant. Fattigbonddräng skall bara ändra på allting först. Vad skall man annars göra med ett vuxendagis?
    Anonymiteten blir svår att behålla med tanke på arbetets art så jag avstår nog skrivande om det så mycket som möjligt.

    SvaraRadera