tisdag 1 september 2015

Augusti är över

Det gör ONT!
Då har en månad passerat förbi igen och en ny har tagit sin början. En sammanfattning av Fattigbonddrängs ekonomiska förehavanden i augusti ser ut så här. Det tullades friskt på bankkonton för att stödfinansiera en kommande resa, fem tusen kronor fick gå denna tragiska väg. Det gör ont som Lena PH skulle sjungit ut om saken. Ytterligare 20 000:- kr fick lämna bankkontots trygga famn och flytta över till en osäker framtid i aktieportföljen, där gör de sällskap med de enligt plan överförda 5 500:- kr som månadsvis förs över dit. Slutligen att redovisa är den tusenlapp som bankkontot får sig tilldelas för att med marginal täcka upp bolånekostnaden. Rörigt? det är möjligt men ett geni skall ju även klara av en värld i kaos.

På tal om bolån, min bankkontaktkvinna hörde av sig för hon ville ha en date med mig. Nu är det väl inte mig hon raggar på, utan hon är väl ute efter mina pengar misstänker jag. Det skall förhandlas bolåneränta och jag känner att jag kom i underläge direkt eftersom det var hon som tog initiativet i år. Det brukar vara jag som är het på gröten inför våra möten. Men jag får väl jobba ifatt rent mentalt även om oron givetvis infunnit sig. Men GRATIS KAFFE SKA jag ha,annars blir det inget lån påskrivet. Det gäller att veta vad man vill.

Siffrorna blev så här i augusti

                                 31 juli-15                   31 aug-15
Fonder                    12 959,02 kr              12 984,34 kr
Bank konto           156 562,23 kr            132 562,23 kr
Aktieportfölj           256 975,52 kr           261 970,33 kr 
Kapital 1                426 496,77 kr           407 516,90 kr 

Katastrofala siffror, jag skyller på marknaden för den har varit lite instabil ett tag. Fast det får den gärna fortsätta med och helst ner, ner och mera ner. Så länge bolagen inte sänker utdelningarna så känns det inte och gör därmed inte alls ont.
Även Fattigbonddrängs sambo måste nog skuldbeläggas en del här, för på något märkligt vis lyckas hon med att dra ut mig på resor, trotts att den härliga hösten äntligen kommer för att kunna avnjutas på hemmaplan.  Ja ja vad vi får stå ut med och ställa upp på vi män för dessa våra underbara kvinnor.
Skämt åsido, jag ser med förtjusning och spänning fram emot att besöka detta land och känna på atmosfären och undersöka om det är en framtida kandidat till kommande pensionärsliv.

Lekportföljen fick visst liv i handelsdagens sista flämtande minuter i går. Satt som vanligt och gjorde det jag gör bäst, nämligen ingenting. Det är ganska tråkigt och hjärnan kan i sådana situationer få egna idéer för sig. Så medans jag var upptagen av ingenting, hittade hjärnan på en ovanligt snurrig tanke. Varför inte köpa en liten post av det företag på Stockholmsbörsen som gått sämst på hela dagen!! Lysande idé, visst fånga den fallande kniven du....... Så därför ligger sedan i går kväll 100 st aktier i NeuroVive Pharmaceutical i min portfölj. 14:- kr/st betalades och vi får väl se, vad det blir av detta hjärnsläpp. Bolaget jobbar tydligen med att ta fram någon medicin för att motverka skador i hjärnan vid infarkter etc.... jo jag vet Fattigbonddräng borde ta en dos i förebyggande syfte. Var anmäler man sig som försökskanin?
Samtidigt kan man väl få ha lite roligt också, en eller två gånger om året!

Ja, jag lyckades hålla mig borta från politiken hela inlägget! Men det var nära ögat för att EU länderna samlas visst förr att lösa flyktingströmmen från i huvudsak Syrien och jag har en idé....
Tar det nästa gång.
//Fattigbonddräng

2 kommentarer:

  1. Är du säker?
    Har DU en idé? ;)
    Väntar med spänning på det inlägget, precis som med alla dina andra inlägg! :)

    Och angående kommentaren hos mig (tack för ett gott skratt!) läste den för dottern också och så fick vi oss båda ett skratt (jag ännu ett då) :)
    Trots att jag bor så pass litet så är det nog ganska opassande att bli stor som ett hus...! ;)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, helt säker.
      Men tror inte att beslutsfattarna vågar,vill eller önskar göra något åt orsaken. De försöker bara lösa symtomen som uppstår. Behjärtansvärt visserligen men ingen permanent lösning.... Väntar med inlägget till EU mötet är över och de har uttalat sig, för man vet ju aldrig med politiker...

      Storleken har ju betydelse, särskilt här hos mig!
      Fast lite problem och lite trångt blir det förstås om man blir lika stor som sitt hus.... men allt är ju relativt.

      Njut av helgen du med!



      Radera