söndag 2 augusti 2015

Semester? och Juli rapport 2015

Eva Rydberg och fantastiskt duktiga Maria Robertsson
Så är vi inne i augusti och hösten börjar snart komma och knacka på. Var det någon som märkte av att vi haft sommar? Två dagar med riktig värme är vad jag kan minnas, men jag klagar inte för den där värmen klarar jag mig bäst utan. Så för en Fattigbonddräng har vädret varit alldeles utmärkt! Senaste veckan har inneburit ledighet eller semester. Detta med semester är ett litet problem för en företagare, Vad skall man göra? Hur gör man? Men framför allt Varför! har man semester?? Nu när det skall summeras sitter man med tömda konton, en kropp som gör ont, och ett tungt huvud. Nä, nä huvudet är inte tungt på grund av dryck. Det starkaste som inmundigats är lättöl, och inte ens en vid alkohol ovan Fattigbonddräng får hangover av det. Så då har jag klagat färdigt och sambon kan sluta läsa här....

För veckan har varit trevlig och intressant, rent av givande på flera punkter. Det har besökts platser jag har velat se länge, det har slussats på Göta-kanal och vi har sett Eva Rydberg & co på Fredriksdals teatern. Det blev en tur över sundet till vårt kära grannland Danmark och wienerbröden med choklad.
Det hanns även med att göra ett spionage uppdrag på en ledig tjänst som Fattigbonddräng skulle kunna tänka sig att inneha, det egna företaget börjar ju tappa allt fler kunder och regeringens jordbrukspolitik lär inte förbättra böndernas pikanta läge någonsin och med det får Fattigbonddräng allt mindre uppdrag. Tack för det regeringen.
Det tog hela halva dagen igår att knåpa ihop en jobbansökan och få iväg den. Första gången ett arbete söks så det finns liksom ingen rutin för det...... sen tror jag inte att jag blir kallad till en intervju. Men något har man väl lärt sig som man inte kunde innan. Om jag skulle tilldelas tjänsten blir det på sikt att dra upp bopålarna för att slå ner dem på annat ort. Kunde vara ett spännande äventyr i sig bara det.

En bra vecka, men det tömmer snabbt konton när man har lite roligt och bor på allt från vandrarhem, stuga och hotell. Vi tog tält med, men vädret var inte lockande, regnet och kylan avskräckte och med ålderns rätt tog vi till bekvämare alternativ. Detta kommer dock som det verkar ändå inte heller att påverka nivån på sparandet för månaden. Men vi hann inte packa upp från resan förrän "någon" nämner att visst borde vi åka på den där utomlands resan i höst vi pratat om tidigare. Ska vi se om några platser finns kvar? Så förmodligen kommer någon månad framöver att innehålla ett sänkt eller uteblivet sparande..... tanken svider lite, men en missad månad på 10-15 år är ingen katastrof och man vet inte hur länge man har hälsan och kan åka på resor.....etc, etc. Så det blir eventuellt en höst semester också, ja ja hu jeda mej!!

Juli har gått över i augusti och med det är tiden inne för en ekonomisk översikt av läget. Som vanligt har 6 500:- kr satts över till sparandet motsvarande en sparkvot på ca 40% om vi räknar bort kostnaden för bolåneräntan. Sparkvot är något som blivit viktigt i bloggosvären har jag börjat inse.

Juli siffror slutade så här:

                                 30 juni-15                   31 juli-15
Fonder                    15 213,73 kr              12 959,02 kr
Bank konto           155 562,23 kr            156 562,23 kr
Aktieportfölj           247 266,36 kr           256 975,52 kr 
Kapital 1                418 042,32 kr           426 496,77 kr 

Nej, jag har inte tagit ut pengar från fondkontot. Det har gått så illa ändå alldeles av sig själv.
Pengar som sätts in en månad, är ju de som används för aktieköp månaden efter. Efter att varit urkopplad från börsen i en vecka har jag ingen klar köpkandidat just nu. Men jag såg att Placera tagit bort SKF från månadens köprekommendationer, så därmed kanske den kan vara intressant att köpa igen.....
Jag förstår hur det verkar och låter, men jag tror mig inte vara bättre på analys än proffsanalytikerna. Jag har bara tyckt mig se en kurspåverkan nedåt när de tar bort ett bolag på köp listan. Likväl som prisnivån har en tendens att stiga för bolag de tar in på listan. Sedan kan jag ju vara ute och cykla nu igen.

Ha det bra så här på söndagen.
//Fattigbonddräng




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar