fredag 14 augusti 2015

Ingen självklar fortsättning... vad göra då?

Under en tämligen lång tid, fram till för några månader sedan. Har Fattigbonddräng inte behövt fundera så mycket på vad som skall köpas in. Det har rullat på av sig själv med planen att bygga upp Aker till en för portföljen stor andel. Aker höll sig snällt inom det pris spann som kändes acceptabelt. Bortskämd blev drängen med en plan A som bara löpte på. Men nu när positionen i Aker är tillfreds och ingen ny A plan har upprättats, för att tiden inte har räckt till för en noggrannare DEG analys av tilltänkta nya köpkandidater att plocka in i portföljen. Det har inte ens uppbådats tid för att läsa igenom de Q2 rapporter som bolagen i portföljen har levererat. Jo, jag vet det är nästan otänkbart att en ekonomibloggare inte läser allt genast och direkt det släpps om innehaven och helst även alla bolag som ligger på bevakningslistan. Bevisligen är jag ingen riktig ekonomibloggare utan helt enkelt bara en Fattigbonddräng som äntligen fått mycket att göra i det egna företaget.

Som egenföretagare gäller det att jobba på när orderboken väl fylls på. Det finns ingen garanti för att det håller i sig särskilt länge och speciellt inte i min bransch. Prioritet ett har alltså varit jobb, prioritet två har varit jobb och på tredje plats mat och sömn.

Men med A planen utförd, så lutar jag mig istället tillbaka på en del av master planen eller grundtanken med aktiesparandet. Så länge inget nytt bolag upptäcks som nytt "Aker" så kommer det att fyllas på i de redan befintliga bolagen. Denna månad blev det i Ericsson A, till 85:- kr / aktie. Lite dyrare än första köpet men under mitt tak på 88:- kr till 90:- kr.

Så här i början av en portföljs uppbyggnad, tror jag inte på att bygga likvider för att kunna tajma marknaden. Jag har ju bara hållit på  några år och tidshorisonten är ju på minst tio år, förmodligen femton. Dessutom är målet på buffertsparandet uppnått för tillfället, och ränteläget gör att det inte känns så attraktivt att stoppa in mer pengar på bankkonton.
Eventuella läsare tycker kanske att jag är ute och cyklar nu igen. Om en liten stund har de i så fall alldeles rätt i det för snart skall Fattigbonddräng cykla till jobbet igen.

Avslutningsvis en liten uppmaning att ni skall vara snälla mot varandra. Det är så mycket elände ändå ut i vår värld har jag sett,hört och läst.
//Fattigbonddräng

5 kommentarer:

  1. Så sant. Ondska och hat i alla dess former tycks ha fått stort fotfäste i världen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan
      Tyvärr är det ju så, och det får mig nästan att bli uppgiven. Men samtidigt tänker jag att det kan vara en början med någon liten vänlig gest, några snälla ord, eller en uppmuntran i vardagen. Så kanske de goda krafterna kan rulla på och växa sig starka. ....nästan som passiva inkomster!

      Radera
    2. Det här landet är på väg åt fel håll och hur det ser ut i andra delar av världen ska vi inte ens tala om... Kanske är det vad som gör mig ännu mer mån om att få tillbringa min tid så som jag helst skulle vilja.

      Radera
  2. En fråga till dig. Det finns ju flera Aker, Vilket har du?

    SvaraRadera
  3. Hej Rullstolsinvesteraren
    Ursäkta det sena svaret, får skylla på att datorn ( uppkopplingen på landet ) har bråkat mer än vanligt ett tag.
    Jag har Norska Aker ASA ISIN Kod NO001023452 den handlas på Oslobörsen ( OB Match ).
    Den har backat bra några dagar, hade det inte varit för att jag är tung i den skulle jag nog köpt mer nu. Men det börjar komma flera intressanta köpkandidater så det blir nog något nytt nästa gång, troligtvis från USA.
    Vänligen Fattigbonddräng

    SvaraRadera