måndag 22 juni 2015

olw, midsommar och ett litet köp

Fattigbonddräng fick brev från Orkla angående mina protester mot att innehållet i chipspåsen var 25% för litet. Det finns ingen hejd på deras tacksamhet för att jag informerade dem om detta. Även olika former av orsaker till det inträffade redogjordes för. Men det föll väl mest tillbaka på att skylla på personalen eller den mänskliga faktorn. Hur som, fel kan alltid uppstå och de ville naturligtvis kompensera för misstaget och skickade enligt texten med några kuponger motsvarande 60:- kr i värde att lösa in mot nya snacks produkter från bolaget. Det är ju helt ok, för det täcker mina kostnader för inköp och porto,.... men vänta lite nu. Att ha ordning på siffror verkar inte vara Orklas starka sida, varken om det gäller vikt eller kupongvärde. De kuponger som var med var nämligen en på 40:- kr och en på 25:- kr. När Fattigbonddräng gick i skolan blev det 65:- kr när man plussade ihop det. Det är i och för sig länge sedan så det kanske har gått lite inflation i matematiken sedan dess? Att det är till Fattigbonddrängs fördel känns ju som en liten tröst i det hela och jag antog att nu var saken klar och avslutad. Så gissa om jag blev förvånad när det dagen efter kom ett nytt brev från Orkla, Jaha tänkte jag, nu har de upptäckt felräkningen och vill kräva tillbaka den där fem kronan. Så var nu inte fallet utan ett exakt likadant formulerat brev fanns i denna nya försändelse, med angivelse om 60:- som kompensation i form av kuponger....MEN i detta brev fanns endast en kupong och den var på valören  40:- kr. Så hittills har således 105:- kr infunnit sig i kompensation och det är ju generöst av Orkla, men jag är lite fundersam över vilken (o)ordning som råder i företaget. Kan någon väga, räkna och ha koll på utgående post? Verkar lite tveksamt just nu, eller så skojar de bara till det lite extra med en Fattigbonddräng. Jag kommer dock fortsätta väga snackspåsarna i affären, trotts undrande blickar från övriga kunder!

Det låg lite utdelningspengar och skramlade i botten på Fattigbonddängs aktieportfölj, det var ett störande ljud. Så för att slippa störande moment under midsommar firandet fick det bli ett köp av några aktier. Det blev Ericsson A för jämna 83:- kr styck. Ericsson är väl inte något okänt bolag för de som intresserar sig för aktier så någon större presentation känns onödig. Dessutom är det väl något av de mer välbevakade företagen av proffsanalytiker så att försöka tillföra något känns förmätet. Mina tankar om bolaget kan bäst sammanställas så som en  anonym kommenterare gjorde på Spartacus senaste blogginlägg  och jag kopierar det helt av här:

Jag har lite lätt utdelningskåt... Men vill ha bra bolag ändå... Det har fått mig att vända blickarna mot Ericsson. Aktien har inte alls hängt med index dom senaste åren och i dagsläget kan man få A-aktien för under 85kr vilket innebär en direktavkastning på över 4%. Det känns attraktivt för Ericsson är ett bolag med framtiden för sig och man har gjort ett bra jobb med att ställa om bolaget mot dom makrotrender som råder. Välskött är bolaget dessutom. Balansräkningen är Graham-stark med omsättningstillgångar som täcker korta skulder med mer än 2 gånger och även täcker totala skulderna. Man har 41 miljarder liggandes i kontanter vilket är 12 kr per aktie eller 14% av börsvärdet. Nettokassan är på drygt 15 miljarder...

PE-talet är inte attraktivt. Men där ligger med lite jämförelsestörande brus i resultaträkningen. Kassaflödet är betydligt högre.

Vad tror du? Kan det vara dags för denna gamla börsgigant igen?

Väldigt bra sammanfattning, tack för den anonym.

Hela blogginlägget hittar ni här.  (Fast det handlar eg om Alfa Laval). Som svar på sista frågan: Fattigbonddräng tror att det kan vara läge att ta in denna börsgigant i portföljen vid priser under 90:-kr.

Midsommarfestligheterna avhandlades enligt dagordningen. Stången restes, det dansades och åts. Det tippades och vi åt, Det tävlades och åts, Det var prisutdelning och så åt vi något. Jodå det dracks lite också, man blir ju lite törstig av allt ätandet och alla aktiviteter i det strålande solskenet...... (men inga snedsteg kunde noteras från någon deltagare) Hoppas alla hade trevligt.
Nja, kanske inte så strålande sol. Något gick nog fel i mitt tänk eller baklänges dansande. Men det regnade inte hela tiden och vi såg solen flera gånger!! Fattigbonddräng tog åt sig äran av dessa besök av solstrålar varje gång de inträffade för hade jag inte dansat regndansen baklänges,hade solen säkert inte visat sig alls.Nästa år börjar dansen någon vecka tidigare för att hinna göra bättre verkan, vad annat kan blidka solguden?

Fattigbonddräng fick även ett brev från Opus Group, Inte mycket till kontroll i det kontrollbesiktningsbolaget!!
Men det får bli i ett annat inlägg.

Mot mörkare tider!
Fattigbonddräng

4 kommentarer:

  1. Hejdlöst roligt med Orkla. Sommarvikarier?
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det ju vara. Men knappast med vägningen, den måste varit gjort innan sommarjobbarna fick ta ansvar över företaget... och då hade det nog inte hänt ;)
      God fortsättning på dig också! Vi är nästan halvvägs nu.

      Radera
  2. Blecher har tydligen också köpt Ericsson och pejlingspanelen på tidningen Aktiespararen är också positiva. Själv vet jag inte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju bra att inte vara ensam i båten, om den börjar läcka och behöver ösas. Men jag ser nästan varningsflaggan hissad när placera, aktiespararna etc skriver positivt om något bolag. Det brukar få kurskompassen att peka norr ut. (exempelvis med 2E group) Jag ser helst en kurs rakt öster ut med en avdrift något söderöver.
      Blir det så, så köper jag lite mer, för nu är innehavet löjligt (inte fisken) litet i portföljen.
      MVH Fattigbonddräng

      Radera