torsdag 25 juni 2015

Bristande kontroll hos Opus group

Som nämndes i förra inlägget så har Fattigbonddräng fått brev av Opus Group, eller Opus bilprovning. De ville ha betalt för en kontrollbesiktning av flådbilen, en gång till. Upprinnelsen är att Opus öppnade en besiktningsstation i grannstaden till den där Fattigbonddräng bor. Då skickade de ut erbjudanden om besiktning till rabatterat pris, rabatterat pris är ju lite som en magnet på en Fattigbonddräng, så jag beställde tid när det ändå var dags för en kontroll. Detta var redan i januari-15 och besiktningen betalades redan 7 januari och blev utförd 19 februari... när det där med bromsrör jag skrivit om innan upptäcktes. Ingen skugga skall falla på personalen som jobbar ute på stationerna. (det är samma människor som tidigare var på AB svensk bilprovning). Då jag är lite nyfiken och har haft funderingar på att eventuellt ta in Opus i portföljen så sonderades terrängen lite med personalen.... hmm en lätt uppgiven frustration över huvudkontoret kan det nog sammanfattas med. Det fick mig att dra åt handbromsen även om jag tror att det kommer behövas företag som besiktigar våra fordon under väldigt lång tid framöver. Även eldrivna eller självkörande sådana bör ju vara säkra på våra vägar även i framtiden. Men aktien lades i vänteläge. Det är viktigt att ha personalen med sig i företaget!!!

Så när man betalt och utfört besiktningen tror man att , "klart för i år". Men med luriga bolag skall man inte ta något för givet. För några veckor sedan kom nämligen en faktura per post från nämnda bolag, nu var dessutom inte rabatten med längre utan fullt pris ville de ha. Det skulle vara betalt senast 4:e juli för en besiktning 2015-02-19. Fattigbonddräng har ingenting som helst emot att betala varor och tjänster som köps in och då till överenskommet pris. Men att betala en gång till för något och dessutom till högre pris. Nej se det går Icke med Fattigbonddräng! Det fick bli ett mail till Opus, och jo jag undrade nog hur ett noterat bolag kunde ägna sig åt att skicka ut bluffakturor Om de verkligen inte fått betalt redan i januari, varför vänta så länge med skicka ny faktura? etc,etc, givetvis fick de även faktura numret så att de skulle kunna spåra vad saken gällde man få ju hjälpa dem lite på traven trotts allt...

Men efter någon vecka kom så ett livstecken från Opus.....och jag som hade tänkt göra en polisanmälan om bluffaktura nästa dag, för att liksom få lite fart på ärendet. Vad som stod i deras svar var kort och gott, vad är det för registrerings nummer på fordonet? Men snälla lilla Opus kundtjänst.... det framgår av fakturan titta på den!! Ni får två dagar till sedan gör jag en polisanmälan blev mitt svar.
Kan man tänka sig när jag öppnade e-posten två dagar senare låg där ett meddelande från Opus kundtjänst att de hade "hittat" fakturan och nu tagit bort den.Det var bra jobbat och duktigt gjort att knappa in faktura numret i datorn och se vad som kom fram!!  De hade haft problem med sitt faktureringssystem hette det.... Det kan jag allt hålla med om, eller är det ett dåligt försök att skicka bluffakturor till företag under sommarperioden när många vikarier hoppar in på ekonomiavdelningarna? Kan inte riktigt släppa den tanken, för annars hade bluffakturan kommit mycket tidigare om betalning inte registrerats under februari. Kontrollen i kontrollbesiktnings bolaget verkar behövas kontrolleras. Opus group är numera borttaget från Fattigbonddrängs bevakningslista och de kommer aldrig mer att få röra min flådiga bil!

Krama varandra i trafiken!
//Fattigbonddräng

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill verkligen be om ursäkt för det inträffade. Det ska inte hända och vi har nu rättat till de felaktigheter som uppstått i samband med IT systembyte. Jag vill verkligen be om ursäkt och hoppas att vi på sikt kan återvinna ditt förtroende.
    Med vänlig hälsning
    Per Rosén
    Vd Opus Bilprovning

    SvaraRadera
  2. Hej Per!
    Det var ju lika oväntat som trevligt att självaste vd-n på Opus Bilprovning kommenterar här på min blogg. Det ska du ha ett uppriktigt tack för, Ursäkten är mottagen och jag accepterar den gärna. Men, jag tror det viktigaste inte är att återvinna mitt förtroende, även om det kan hända i framtiden ;). Utan att ni får personalen ute på stationerna med er, det kommer inte att bli bra annars varken för företaget, anställda eller ägarna. Samt att kundtjänst borde kunna slå fakturanr på datorn direkt vid bestridande av fakturor den flatheten retade mig mest. Att det kan bli fel i övrigt kan jag förstå men då vill jag bli bättre bemött från start.
    Ha en fortsatt trevlig sommar, vem vet vi kanske ses på någon årsstämma i framtiden....
    Hälsningar Fattigbonddräng

    SvaraRadera
  3. Hej Igen.
    Jag har nu personligen förvissat mig om att vår kundtjänst kan söka på faktura nummer på ett enkelt och smidigt sätt för att hantera faktura frågor. De vi haft problem med är de fakturor som var i "skarven" vid systembytet.
    Än en gång vill jag be om ursäkt för detta.
    Med vänlig hälsning
    Per Rosén
    Vd Opus Bilprovning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Igen Per.
      Det var ju skönt att det fungerar nu. Underlättar säkert deras jobb betydligt. Sedan kan jag ju tycka att det är en väldigt lång skarv från januari/februari ända till juni....men sånt där IT-systembyte vet jag inte så mycket om rent praktiskt. Hoppas verkligen det går bra för er nu.
      MVH Fattigbonddräng

      Radera