lördag 18 april 2015

Besparingen har gått för långt nu.

Glöm inte SOCKER!

Sparsamhet och besparingar är i de flesta fall positiva egenskaper. Men nu har Fattigbonddrängs sparsamhet smittat av sig på sambon på ett för smaklökarna negativt sätt. Inte heller är syftet med neddragningen att spara pengar utan helt andra orsaker ligger bakom denna lömska åtgärd. Helgerån är ett ord som ligger nära till hands att använda sig av här.
Till lördagens eftermiddags fika bjöd sambon på hemgjorda negerbollar, jo det heter så hemma hos Fattigbonddräng. Det brukade även stå så på receptet som var tryckt på havregrynspaketet när Fattigbonddräng redan som liten telning gjorde dessa delikata konstverk till kakor, och det var negerbollar som överskrift redan då. Det man lärt som barn sitter liksom i.

Ibland blir Fattigbonddräng tillrättavisad av pk människor att det ska heta chokladbollar och då brukar han spä på fördomsfriheten än mer med att uttrycka att blattekulor är inte så dumt, jag tror jag tar en till, och så är den diskussionen liksom igång! Nu var det inte själva namngivningen som var andemeningen med inlägget utan att en ohälsosam hälsotrend har drabbat det Fattigbonddrängska hemmet. Det tar sig uttrycket att den naturliga och till stora delen svensk tillverkade produkten socker för en alltmer tynande tillvaro i tillverkningsprocessen av födoämnen. Jag tänker inte peka ut vem, av de två boende som snålar, (Men det är inte jag!!) med råvaran socker.

Fattigbonddräng satt i lugn och ro, och njöt av gott kaffe. Tog en negerboll, stoppade den i munnen och den smakade inte gott i gott gott alls. "Någon" har halverat sockermängden från receptet, och tror inte att det skulle märkas!!? Att det överlag äts för mycket socker i förhållande till hur folk rör på sig kan jag köpa. Att den genomsnittliga sockerkonsumtionen bör sänkas lika så. Men bara när det inte drabbar mig själv så klart. Även om jag slutar äta socker helt, är jag övertygad om att det inte syns i statistiken ändå. Dessutom har det redan vidtagits åtgärder i den riktningen genom att halvera sockermängden i kaffet, så uppoffringen är redan gjord! Fattigbonddräng jobbar dessutom fysiskt med att, harva,så och plöja ,mocka, gräva och bära, asa och dra . Därför blir energiintaget av socker näst intill livsavgörande, tror jag......

För säkerhetsskull kommer här ett riktigt recept på negerbollar, så som de ska vara enligt gammal svensk tradition.

3 dl havregryn
100 g smör eller margarin  (använd smör, aldrig margarin vid bakning)
1 dl strösocker     (minst)
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe

Lite havregryn,pärlsocker eller kokos att garnera med.

Bara att röra ihop och rulla till små bollar. Rulla dem i garneringen och det är klart. Bör stå en stund i kylen före servering.
Om man följer receptet!!

Nu hotar sambon med att kommentera detta inlägg, så det kanske är lika bra att stänga kommentarsfältet en tid.

I väntan på att NorthWests utdelning skall räknas ihop av avanza, får jag väl ta en kaka till.
//Fattigbonddräng



12 kommentarer:

  1. Du kommer att få SÅ mycket skit för det här inlägget, det förstår du va? OJOJOJOJ...

    Själv är jag av den åsikten att pk-maffian tappat kompassen när de lägger allt krut på vad saker får kallas och inte kallas, att barn inte ska få sjunga "vi komma från pepparkakeland" på Luciafirandet, att samma barn inte ska få klä ut sig till pepparkaksgubbar, att seriealbumet Tintin i Kongo är rasistiskt...ja, det kanske räcker med exempel nu? Fokus borde läggas på viktigare frågor. Man ska inte sila mygg och svälja elefanter.

    Debattens vågor har gått väldigt höga när det gäller negerbollar och jag finner det lite intressant eftersom det handlar om något positivt. Namnet används inte som nedsättande tillmäle eller skällsord som många andra laddade ord och då det är lätt att förstå att människor kan känna sig kränkta och förolämpade.

    Innan någon pk-människa hoppar på mig om det jag skrivit så vill jag understryka att det här är FUNDERINGAR jag har kring ordet och varför det har blivit sådant ståhej.

    Tips: den som vill halvera sockermängden i receptet kanske borde låta bli att rulla bollarna i pärlsocker? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar så enligt nästföljande kommentar. Samtidigt har jag lite svårt att förstå att man kan bli kränkt av ett namn på en kaka. Det finns lättkränkta människor och de som har lite mer tolerans. Men vi lever väl i ett någorlunda fritt land ( kanske det friaste) och ingen skall känna sig tvungen att läsa här!
      Tipset om pärlsocker är ju mest för att "rädda" situationen om skadan redan är skedd. Det var kokos på våra.

      Radera
  2. Nu slutar jag läsa den här bloggen. Radera ditt onödiga blogginlägg eller så kommer du att tappa läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du det, jag hoppas ingen känner sig tvungen att läsa här. Det väljer man helt själv. Hur många läsare jag har, har jag aldrig riktigt funderat över och det är inte relevant för mig. Jag skriver mest för att själv kunna följa upp min egen resa mot mer passiva inkomster. Precis som med pengar kommer jag aldrig att ha flest så även med läsare men det är inget problem för mig med något av det.
      Ha nu en fortsatt trevlig helg!

      Radera
  3. Eftersom jag inte är av färgad kulör så har jag inte så ont av att du kallar bollarna för N-bollar. Men människor är olika och har olika erfarenheter. Tiderna förändras, vilket jag har funderat över.

    (https://rigmormortis1998.wordpress.com/2014/01/19/negerboll-lapp-och-andra-ord-som-kan-kranka/).

    Att socker är ett gift är en gammal sanning! Nya rön pekar på att det ställer till det i hjärnan. Sambon är på rätt väg. Hälsa sambon så gott!

    (https://rigmormortis1998.wordpress.com/2015/04/18/for-mycket-socker-skadar-din-hjarna/)

    Och du har rätt - margarin är SKIT!

    SvaraRadera
  4. Ja, n-ordet är känsligt! Jag skulle aldrig använda det till eller om människor. Men jag tilltalar bönder med bonde, även om det finns bondkakor. Sedan känner jag mig inte kränkt när/om mina invandrade vänner kallar mig svenne, Det är ju med glimten i ögat och på en skämtsam nivå.....tror jag.

    Tack för länkarna, och jag vet att socker inte är nyttigt i för stora mängder. Så en viss nedtrappning har skett. Fast hellre äter jag en god kaka med rätt sockerinnehåll än två mindre goda med hälften. Med samma hjärnskador som följd ;-)

    Margarin finns aldrig i vårt hem, smör är godare och hälsosammare i alla lägen.

    Ska hälsa sambon från dig, hon har kommit långt på "den rätta" vägen! Och jag har en väldig tur som får vandra med.

    SvaraRadera
  5. Vad bra att det finns sådana som du som står upp för gamla svenska ord! Det är ändå viktigt att alla får kalla bakverken för precis det de döptes till 1950-någonting (am I rignt?). Det klart att det är så himla överreaktion också att kalla de för negerbollar, det vet ju liksom du att neger är ju inte alls ett nedsättande ord! Du, som priviligerad svensk (och vad jag förstår) vit man vet ju bättre än de flesta att negerordet kränker inte någon och därmed basta!

    Det går ju också absolut att jämföra "neger" med "svenne", det vet man ju själv historiskt hur svennarna blivit kränkta och hur det än idag används som skällsord mot barn i skolan.... Eller? Inte riktigt va?

    Vi lever i ett fritt land där man får säga eller skriva (nästan) vad man vill, men kom inte och hävda att det inte kränker någon, för det har du faktiskt inte den blekaste aning om.

    mvh,
    lätt uppgiven läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Optimeralivet.
      Det är nog snarare sent 70 tal eller tidigt 80 tal faktiskt, men det spelar inte så stor roll. Att ett ord blir nedsättande är givetvis till stor del beroende på i vilket sammanhang det använd, i vilket tonläge och på vilket sätt och till vem eller vad.
      Historiskt har nog inte svennar blivit kränkta, det är vad jag förstått ett ganska nypåkommet fenomén. Men jo det används i skolan som skällsord. Enligt mina brorsbarn som går i högstadium i en mellanstor stad, är det dagligen förekommande i vart fall.
      Jag kan inte se att jag påstår att det inte kränker någon, bara att jag inte förstår att ett namn på en kaka kan vara så kränkande. Synd om inte skillnaden går fram, jag kanske skrivit lite slarvigt och inte tydliggjort det tillräckligt? Tack för din kommentar, så fick jag en möjlighet att göra det.

      Radera
  6. Så långt har vi kommit eller inte kommit i att respektera historien . Ordet bara ordet utan eV betoningar klanger ironi mm Ur ett historiskt perspektiv är ordet förknippat med förtryck av alla högsta grad och är inte namn på en folkgrupp som du vill förenkla det till . Tyvärr är det inte så enkelt och allt handlar om respekt blandat med medkänsla att inte föringar ordets laddning . Ta ordet mongo tycker du att det är enkelt att bara använda Dåre miffo mm namn ur historiskt förtryck av funktionshindrade kontra förtryck du anser i ordet svenne eller är svenne som ett smeknamn . Mvh Helena

    SvaraRadera
  7. Hej Helena.
    Jag hittar ingenstans att jag påstår det inte skulle vara kopplat till historiskt förtryck. Återigen kanske jag varit otydlig om du får den uppfattningen.
    Det händer att jag lyssnar på ett radioprogram som heter mifforadion. Jag har inte uppfattat programrubriken som en kränkning mot någon, eller kränker programledarna sig själva (och andra) funktionshindrade med programnamnet?
    Det är för övrigt ett väldigt bra program!
    Vad jag vill komma fram till är att det finns ord som kan vara kränkande beroende på hur,var, i vilket sammanhang, av vem och till vem eller om vad som det används. Och du får givetvis tycka precis tvärtemot.
    Svenne har jag inget problem med att bli kallad för. Jag tycker det är problematiskt först när diverse tilläggs ord används. Oftast förekommande till tjejer och då med h-ordet.

    Mvh Fattigbonddräng

    SvaraRadera
  8. Bra blogg!
    Inga krusiduller här inte.
    Härligt.
    Keep on ��

    / Ljungbacken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänligheten!
      Nej, krusiduller får andra hålla på med, och jag keepar nog on ett tag till ;-)

      Radera