lördag 17 januari 2015

Sålt av ett innehav.

Så har det sålts ett innehav i portföljen, om det var ett riktigt beslut kan som vanligt endast framtiden ge svar på. Det där med att sälja är det jag upplever som svåraste beslutet att ta när det gäller portföljen.  Ica gruppen har gjort sitt för denna gången hos Fattigbonddräng och pigan slipper jobba vidare där på ett tag. Men återfall kan inte uteslutas i framtiden. Bloggaren aktiefokus skrev nyligen ner några punkter som han tycker är viktigast att titta på vid försäljning, de hittar ni här. Intressanta och relevanta kriterier, men som vanligt är Fattigbonddrängs handlande inte lika noga analyserade..... i det här fallet har jag som tyngst vägande skäl en vinsthemtagning på över 50% sedan april 2014. Men även lite funderingar på vad som sker i Ica gruppen. Det börjar mer och mer spreta iväg i bolaget på något vis, med apotek,bank och snart försäkringsverksamhet och dessutom en del småbolag i familjen. Sedan har vi det som oroat allra mest också, vad händer med utdelningen som redan är tämligen modest, när alla Ica handlarna ska få ta del av utdelningen. Om utdelningsstrategin inte ändras, innebär det en ungefärlig halvering av utdelningarna i framtiden.
Detta vet jag så klart ingenting om, men det är funderingar och gissningar från min sida.
Försäljningslikviden kommer förmodligen att fördelas på Aker och lite Skånska Energi och så tittar jag på ett nytt bidrag till lekportföljen. Ja jag vet, jag lär mig aldrig men denna gången så...... Hmm det är ett nöjsamt bolag i alla fall och att ha lite roligt ska man väl unna sig ibland (eller hur var det nu frivid42?)

Fortsatt trevlig helg!
//Fattigbonddräng

2 kommentarer:

  1. Jag har också tittat på ICA som en möjlig långsiktig utdelningsinvestering men har avstått just på grund av dess märkliga konstruktion om handlarnas del i vinsten.
    För övrigt har jag nu publicerat mitt "djurinlägg" som du visade intresse för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske jag inte tänkt helt fel, eller har vi tänkt tokigt bägge två :)
      Djurrelaterade aktier är intressant med tanke på mitt djurintresse. Ska titta lite på några av bolagen du nämner i inlägget. Tack för att du grävde fram dem.

      Radera