onsdag 21 januari 2015

Påfyllning av Energi och jobbsök

En liten påfyllning av energi till portföljen har gjorts i början av veckan. Det kan vara ett bra tillfälle att fylla på i innehaven när det går lite trögt för dem och priset är därefter. Skånska Energi har det lite motigt med det låga elpriset och dåligt med uppdrag i geoenergi borrningarna. Det som är bra enligt mig är att de sålt av det mesta av de ålderstigna vindkraftverken. Nu finns endast ett kvar. Samt att de avyttrat det geografiskt sett avlägset liggande vattenkraftverket Visskvarn till Tranås Energi för 7,5 milj kronor och övertagandet sker den första mars i år. Detta sammantaget borde kunna ge ett bra utgångsläge när/om energipriserna börjar gå upp igen och efterfrågan på billig bergvärme/kyla åter ökar. 2014 ser jag som ett omställningsår för företaget och räknar med sänkt utdelning, men för helåret 2015 vill jag se bättre siffror i rapporterna. Fast det vill jag ju alltid se förstås.

Fattigbonddräng har ju minskade arbetsuppdrag med anledning av den dåliga lönsamheten i lantbruksnäringen. Därför skannar han av olika möjligheter att hitta mer uppdrag eller en anställning. Nu har centerpartiet öppnat för en möjlighet jag inte ens tänkt på förut. Som vanligt ska de styrande i vårt älskade fosterland gynna de invånare som väljer att inte sköta sig. De som ställer till djävulskap och elände i samhället både i landet och utomlands skall ha all hjälp, och här ska alla resurser sättas in. De som sköter sig och anstränger sig för att vara goda medborgare får ingen hjälp, personligen skulle jag vilja att det var tvärtom. Satsa på de som anstränger sig för att vara en tillgång för samhället och ställ KRAV på de andra! Men inte vill centerpartiet det inte. Utan om man åker ner och hjälper Islamiska Staten med att skövla byar, avrätta otrogna hundar (män), kidnappa och våldta kvinnor och småflickor. Då, när och om man lyckas ta sig hem levande igen ska man belönas med ett jobb. Ursäkta men hur tänkte centern här?? Men av rent idéologiska skäl känner jag mig tvungen att avstå denna säkra väg till arbete.
Jag har ju råkat ge ett nyårslöfte i en kommentar här på bloggen att jag ska läsa koranen under året för att jag vill få en egen uppfattning och göra en tolkning av vad som står i den. Det har visat sig att det inte verkar finnas någon version som är översatt direkt till svenska språket, utan först till spanska,tyska,franska eller engelska och därefter till svenska. Detta ger en liten risk till feltolkningar i  översättningen i två led. Det känns lite synd, men jag ska ta mig till biblioteket och jämföra dem för att se om det står lika dant på samma vers eller vad det kan heta i de olika versionerna......när jag läst lite kanske jag tänker om och tackar ja till centerns erbjudande om jobb. Det är visst redan några tappra hemvända IS krigare som fått praktikplats i Örebro, en god början....

Ja hujeda mig!
//Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar