fredag 7 november 2014

Vinden avtar i Skånska Energi


Skånska Energi  meddelar att man avyttrar vinkraftverket i Åstorp till ES Power. Den gamla vindsnurran byggdes 1997 och har ägts tillsammans med Björnekulla Vind. De vill inte ange köpesumman, vilket gör det lite svårt att bedöma hur bra affären är. Men det här är ett beslut som passar Fattigbonddräng alldeles utmärkt. Hur jag än räknar har jag inte lyckats få ihop en lönsam kalkyl på de tidigt byggda vindkraftverken, det brukar börja bli röda siffror när man tar med nedmonterings kostnader alternativt byta ut eller renovera verken. Men jag kanske räknar fel någonstans.... Modernare vindsnurror kanske går att räkna hem, då de är effektivare och vad jag hört billigare att bygga.
Nu hoppas jag att de även säljer ut det enda vindkraftverk som återstår i beståndet nämligen det i Herdeberga. Så att de kan koncentrera sig på småskalig vattenkraft och geoenergin.

Härligt med goda nyheter i portföljinnehaven. Det ska bli spännande med delårsrapporten den
28 november, men jag anar tråkiga siffror.....
//Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar