onsdag 25 juni 2014

Inköp NCC A


Fattigbonddräng bygger vidare på sin portfölj, lämpligt nog med ett byggbolag. Det blev NCC A aktien denna gång. Den är inte billig, även om det gått ner en del från årshögsta. Bolaget lär väl inte behöva någon ingående presentation. Mina tankar inför köpet är att byggandet är eftersatt i framför allt Sverige, men även i Norge och Danmark är behovet påtagligt. I detta supervalår, lovar ju Löfven allt till alla vid valvinst. Så nog borde en del reformer rikta sig till byggandet av bostäder och övrig infrastruktur. Alternativa köp var ju Skanska, JM, Peab och Veidekke. En viss exponering i skanska finns ju redan i innehavet av industrivärden, om än ack så litet. Veidekke är ett intressant bolag som tar för sig mer och mer, av marknadsandelarna i Sverige. Men jag finner det allt för dyrt, det skulle ha inhandlats tidigt på året för att priset skulle kännas motiverat.
Jag har även tittat lite på två av Rullstolsinvesterarens innehav. Malmbergs elektriska och Northwestern Helthcare Propeties, bägge är intressanta och kommande köp kan inte uteslutas! Den sista är en kanadensisk REIT och just denna är jag mest nyfiken på.
Det är som många vittnar om, svårt att hitta lågt prissatta bolag för dagen. Lundaluppen sätter för första gången sina pengar i räntefond i stället för aktier. Fattigbonddräng var väldigt nära att göra likadant, men tänkte om. Om NCC behåller utdelningen, även om aktiepriset sjunker så motsvarar det ca 5% utdelning på kapitalet. Inte många räntefonder som kan slå det, inte några jag vet om i alla fall. Och det insatta kapitalet kan jag ha insatt under lång tid, om inget oförutsett inträffar... Så det lär väl gå både upp och ner med värdet i portföljen. Men jag kanske tänker fel...igen. En liten trevlig sak med NCC är att de numera delar ut pengar två gånger per år, för närvarande 6:-kr per tillfälle. Kanske ett sätt att dämpa kurssvängningarna i samband med utdelning?

Ha en fortsatt trevlig sommar // Fattigbonddräng



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar