onsdag 19 mars 2014

Är det verkligen polisens fel??

Detta betyder STOPP!
Fattigbonddräng satt i bilen på väg till revisorn som skrevs i förra inlägget. Ölen stod tryggt på kylning utifall den skulle behövas ta till... Lyssnade på radion, och där var en mamma till en av ungdomarna som tragiskt omkom i en polisjakt som jag skrivit om tidigare, den finns att läsa här. Polismannen/kvinnan som så effektivt fick slut på biljakten ska visst nu bli åtalad för vållande till annans död alternativt tjänstefel.....? Enligt mamman, som naturligtvis är partiskt, var det en skötsam och trevlig ungdom som precis fått plats på ett behandlingshem. Vänta lite nu... hur många skötsamma trevliga ungdomar får en plats på ett behandlingshem? Är bildstöld, bensinstöld, olovlig körning, underlåtenhet att följa polismans tecken ett skötsamt och trevligt sätt? Fattigbonddräng tycker inte det!
När en sådan här tutar,blinkar och jagar dig STANNA!
Andra får tycka vad de vill. Jag kan inte förstå hur det kan vara polisens fel att dessa ungdomar gjorde valet att inte följa de lagar och regler som finns i vårt land. Polisen gjorde väl sitt jobb, visserligen blev det brutalt effektivt. Men de gjorde det som de så många gånger blir kritiserade för att misslyckas med. Att få stopp på buset. Men då blir de åtalade för tjänstefel... snart blir kanske Fattigbonddräng åtalad för att ha mjölkat kor eller stängslat en hage..... Banken för att låna ut pengar till allmänheten o.s.v.


Med all respekt för en mor som mist sin son under dramatiska och traumatiska förhållanden, men nog borde även en mor kunna förstå att sonen kanske inte var helt utan skuld. Ibland, nej alltid måste man faktiskt stå för sina val, oavsett om man står utanför eller innanför lagens ramar. Ens handlande får konsekvenser, stå för dem.

Om någon undrar, så gick gravölen åt när jag kom hem. Men inte på grund av deklarationen utan för att ha en lugnande inverkan. Fattigbonddräng kan inte förstå, att det alltid ska vara någon annans fel.

Tänk på hur ni väljer, och skyll inte på någon annan. Och aldrig på Fattigbonddräng han skyller sig själv




2 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig till 100%. Var är individansvaret i dagens samhälle? Kommer du ihåg att det finns en liknande händelse när en 22- åring omkom när han kraschade sin MC i samband med en polisjakt? Han saknade körkort för motorcykel, hade sin flickvän bakpå och utsatte henne för livsfara när han blåste iväg på sin vansinnesfärd. För att inte tala om medtrafikanterna som givetvis också svävade i livsfara. Det blev vilda debatter efter dödsfallet, där många ansåg att det var polisens fel. Sonens mamma gick ut i media och sade att polisen tagit hennes sons liv.

    Vad hade hänt om polisen inte gjort något för att försöka stoppa honom? Om han t.ex hade brakat rakt in i en bil och det hade slutat olyckligt för en barnfamilj? Förmodligen hade polisen då fått ta emot massiv kritik för att de INTE hade försökt att stoppa honom... Tyvärr så det funkar.

    Självklart är det tragiskt att det slutar olyckligt och jag känner medkänsla med de anhöriga men när ska folk förstå att man lyder polisen och stannar fordonet? Så enkelt. Jag tycker synd om polisen som blir utsatta för detta när de bara försöker sköta sitt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålcoatchen, Det är skönt att få lite medhåll. Jag minns den händelsen också, lika tragisk det med. Visst är det synd om deras familjer och anhöriga, men hur kan de tycka att det är polisens fel? Jag har funderat på hur jag skulle reagera om någon av mina "änglabarn" skulle ställa till något liknande. Inte skulle jag skylla på någon annan än dem själva. Visst älska dem fortfarande, men inte det de gjort.
      mvh Fattigbonddräng

      Jag hoppas verkligen att polisen blir friad, annars är jag snart beredd att ge upp hoppet om rättsväsendet.

      Radera