söndag 29 december 2013

Omläggning av bolån



Så blev det dags att skriva om bolånet för Fattigbonddräng. Detta brukar oftast vara en tillställning på banken med kaffe, pannor i djupa veck, suckar med huvudskakningar, men även glada miner. Det brukar skojas en hel del, det är ju roligt det här med ekonomi. Sista halvan av december har varit en hemsk månad, bara massa helger som inskränker på arbetet. Fattigbonddräng jobbar i och för sig gärna på helgerna då det lönar sig något litet mer än vanliga dagar. Men bönder är ju som bönder är mest, väldigt försiktiga med sina utgifter. Alla dessa röda dagar har fört med sig att det möte med banken som jag sett fram emot med den vanliga skräckblandade förtjusningen inte blev av. Så det har sköts via mejl.... Inget gratiskaffe denna gång. 1-0 till banken. Så här kände jag att jag låg i underläge redan från början. Men tack vare att Ingves & Co beslöt att sänka reporäntan så fick jag lite nytta av detta. Till och med Swedbank har följt med ner med sina utlåningsräntor.  Slutresultatet blev hur som helst att jag ska betala 2,37% i ränta till banken för vänligheten av dem att låna mig pengar. Jag försökte i ett desperat sista försök att få samma ränta när jag lånar ut till banken, men då skulle visst banken behövas läggas ner?! Som den förmodligen minsta ägaren i banken (22 aktier) kände jag mitt ansvar mot de andra ägarna, och la mig i denna fråga. Fattigbonddräng vill ju inte vara orsaken till att Swedbank går i kk.
Men 2,37% känns som en bra ränta, det skiljer bara 0,17% på vad jag får på sparkontot på SBAB. Det ger en "kallhyra" för Fattigbonddräng på 1067 kr i månaden. Det kanske han kan klara av....

God fortsättning // Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar