tisdag 29 oktober 2013


Fattigbonddräng har börjat sin resa...


Fattigbonddräng gör intåg i bloggvärlden,  fattigbonddräng är i det närmaste en 50 årig egenföretagare i drängabranchen. Kan man med låg lön, låg utbildning och låga kunskaper i aktieplacering  ändå skapa någon form av avkastning? Det är den resan som bloggen ska följa.
Av en tillfällighet så snubblade jag för ca ett år sedan in på en blogg som ägamintid skrev, Jag blev imponerad av deras strävan och målinrikning. Samtidigt undrade jag varför inte jag själv haft insikten att spara i aktier och fått utdelningar att växa i yngre år? Visst en hög försörjningsbörda och låga inkomster ger så klart små marginaler till sparande. Men jag borde haft insikten........
Är det för sent att börja när man är runt 50 år? Jag hoppas inte att det ska vara det, utan klamrar mig fast vid bättre sent än aldrig. Att leva enbart på utdelningarna, inser jag inte kommer att vara troligt. Men ska man ge upp bara för det? Fattigbonddräng kommer att vara nöjd med att få även en del hjälp till försörjningen via passiva inkomster.
Under 2013 har det sparats och köpts aktier, med resultat. Givetvis blandande sådana, röda siffror i något innehav är väl också ett resultat? Men det lär mig bara mer, och utdelningarna kommer nog ändå även om priset på aktien går ner. Med ökat intresse för aktier ökade även blogg läsandet, så stort tack inte bara till ägamintid ( fast det är mest deras “fel”) Utan även lundaluppen .perpenning . dividend mantra  snåljåpen och många fler.

När jag fattar hur man gör, eller om jag kommer fatta hur man gör. Tänkte jag ha med någon flik på bloggen med aktuella innehav, men det får bli en senare fråga. Hur som helst om någon nu skulle råka ramla in på den här bloggen. Så följ gärna med och se hur det går för fattigbonddräng när han plöjer ner sparandet i börsen och sår för framtida skördar.... Välkomna

//fattigbonddräng

3 kommentarer:

  1. Spännande! Du finns nu med i min läslista, ser fram emot dina funderingar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Hedrande med finbesök på bloggen. Du är ju en av mina inspiratörer. Kom gärna med synpunkter, jag är ju novis inte bara på aktier utan även bloggandet.

      Radera
  2. Tack för att du tittade in på min nystartade blogg.
    Jag hade inte sett din, men den ligger nu med på blogglistan.
    Det skall bli kul o se hur din resa bland korna och de gungande fälten tar sig och jag hoppas stormarna denna höst inte kostar på sparandet.
    Lycka till.

    SvaraRadera