torsdag 16 januari 2014

Sex hela året!

Jo det är sant. Fattigbonddräng har lyckats ha sex hela året. Alltså sex siffror i värdet på aktieportföljen. Ett trevligt konstaterande, aktieportföljen har under alla dagar under 2014 haft ett värde på över 100 000 kr. Mycket kommer sig så klart av att börsen sätter rekord etc. Men det innebär ju också att svårigheten att hitta köptillfällen blir knepigare. Är det nu man borde sälja då? Kanske, men det kliar inte det minsta i säljknappsfingret på en Fattigbonddräng! Trotts en värdeökning på 687% på något innehav. Det är ju bolag jag vill ha aktier i, bolag som delar ut pengar till mig. Bolag som jag vill köpa mer av, om det inte vore så högt prissatt av marknaden. Och i grunden köper jag aktier för att behålla dem. Det är väl därför jag inte kan få ihop några säljkriterier med någon reda.... Risken med aktier är ju som kloka filosofer har sagt, att värdeminskningen kan vara högst 100% medans värdeökningen är obegränsad.

Det är Swedbank som åsyftas ovan, noggranna bloggläsare har uppfattat att innehavet är hela 22 aktier. Aktier som jag först fick i samband med fusion av Föreningsbanken och Sparbanken, som blev Föreningssparbanken och till slut Swedbank. I spåren av bankkris och eländen köpte jag pref aktier, så många jag fick (7 tror jag). Det är det som är min kostnad. Ett GAV på 23,31 kr. Utdelningarna har faktiskt betalt hela kalaset. Utdelningen årligen är helt fantastiska 42% av inköpspriset före skatt. Det är långt till dess i de andra innehaven.....

Övriga innehav ligger också på plus, med undantag av PAR... även om raset verkar ha bromsat in och värdet till och med ökat lite senaste tiden. Jag köpte PAR för att prova att sälja snabbt vid lite uppgång. Sedan rasade den 20-25%! Den här aktien är mitt hittills absolut bästa köp! På vilket vis återkommer jag till i nästa blogginlägg. Men jag gillar de nya storägarna och den nya ledningen.

Lev väl och var rädda om er // Fattigbonddräng


2 kommentarer:

  1. Lovar gott!
    Lycka till 2014!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag behöver alla lyckönskningar jag kan få. När det dessutom är från en etablerad ekonomibloggare känns det extra roligt. Ha en riktigt trevlig helg, själv ska jag jobba. Det tycker jag om!

      Radera