fredag 17 januari 2014

PA Resources


Jag påstod helt fräckt att PA-Resources var mitt bästa aktieköp, Detta till trotts att värdet har tagit ett bra skutt nedåt. Har Fattigbonddräng inte fattat någonting kan vän av ordning fråga sig. Det finns en överhängande risk att dessa vänner har rätt. Så vad är det då som gör att detta blivit favoritköpet?
Eftersom jag köper aktier ganska sällan, ville jag ha en liten post att trada med mellan ordinarie köp. En peng på fyra tusen kronor avsattes till det. Tanken var att köpa för att behålla någon vecka, sedan sälja med någon liten vinst. Så skulle jag sedan hålla på vid sidan om den "riktiga" portföljen.

Jag har läst en del böcker om hur sådant här kan spåra ut fullständigt. Hur människor drabbas av speldjävulen och riskerar inte bara pengar. Utan även familj, jobb, boende, släkt och vänner. Så Fattigbonddräng satte upp regler för det här. Stränga tydliga regler. Det blir inga mer pengar till denna lekportfölj, med ett undantag. Om värdet skulle bli 0 kr. Innehavet blir likviderat, så kan en ny peng om fyra tusen tillföras att lekas med, men aldrig mer än en gång varje år. En uppkommen vinst kan flyttas och användas för köp i den ordinarie portföljen, för att öka köpkraften där. Men aldrig tvärtom. En hobbykostnad på max fyra tusen kronor, vad kostar det att spela golf?

Att valet föll på just PA-Resources ska väl ses mer som en slumpens val, än noggrann analys. Aktiens pris hade gått ner från högt till lågt, klart att det skulle upp snart. Jag köpte vid 12,50 kr och tänkte väl sälja vid ca 15:- kr. Men inget hände, eller hände gjorde det men åt andra hållet! Fattigbonddräng är ganska nyfiken av sig, han har också en bestämd uppfattning av att vad som än händer så finns det någon form av orsak. Så när priset efter några veckor fortfarande tickade på nedåt, måste det bero på någonting. Det var först då jag började titta i rapporter från bolaget. Läste lite på något forum och skaffade mig en uppfattning av bolaget. Jag kann inte analysera och värdera med den finess och auktoritet som  Lundaluppen, ägamintid med flera duktiga ekonomibloggare gör. Men jag insåg att det var en soppa i det här bolaget, det fanns/finns mycket att göra och det gäller nog att det görs rätt. Så mr Market hade helt klart rätt om priset igen. Och jag lärde mig bestämt något viktigt!

Nu har det hänt en del i bolaget. En ny vd har tillkommit Mark Mc Allister, jag har inte hittat några negativa kommentarer om  vd bytet. Tvärtom. Det har genomförts en nyemission vilken tyvärr var nödvändig, men Fattigbonddräng deltog inte. (Inga nya pengar in här). Det har tillkommit nya starka ägare, som jag är tämligen säker på har en plan med företaget. Det har även strukturerats om i oljefälten och det har nyligen även hittats olja. Det sistnämnda en inte helt ovesäntlig faktor för ett oljebolag...

I och med dessa förändringar kan Fattigbonddräng tycka sig se en ljusning för detta bolag. Det är inte omöjligt att vi får se en kurs på över 25:- kr innan året är slut. Även om jag kommer att sälja vid 15-20 kr. Så jag kan fortsätta min lek. Men viktigast är att Fattigbonddräng har fått lära sig massor tack vare detta bolag. Om så hela lekpengen skulle försvinna ser jag den som en väl använd studieavgift. Några guldpengar blev det ju också när jag sålde teckningsrätten vid nyemissionen.

Trevlig helg // Fattigbonddräng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar