måndag 11 november 2013

Storleken har betydelse!


Som med en dåres envishet har jag alltid hävdat att storleken har betydelse. Fattigbonddrängs sambo är av helt motsatt åsikt.Hon påstår att storleken inte har någon som helst betydelse. Men jag lyssnar inte på henne när det gäller aktier....(Dock alltid annars och sedan gör jag som jag vill!) Så för att nu leva upp till min övertygelse, så ändrar jag nu ordningen på listan över vilka aktier jag har i portföljen. Det bolag som väger mest i portföljen överst, det som väger minst längst ned. Så ordningen beror inte på låg utbildning eller bristande sinne för alfabetisk ordning.

Ett av mina kriterier vid köp är att aldrig köpa på mig mer av det bolag som är störst i portföljen. För att sprida risken, även om den aktien känns billig vid tillfället. Så  nu faller Skånska Energi för den regeln för en tid framöver.... även om den handlas för en trevlig peng just nu. Men där finns ju lite problem i företaget också. Det blev väl dyrare att reparera det havererade vattenkraftverket än beräknat...

Spaningar för nya köp går nu allt mer över stora vattnet och mot amerikanska bolag. Men det blir inte förrän december, kanske en julklappsaktie till fattigbonddräng.

Trevlig måndag på er // Fattigbonddräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar